Kvalitetstid

By marianneijapan

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det har vært en og en halv uke med litt unntakstilstand, det vil si jeg har hatt besøk av to gode venninner fra Norge. De dro hjem tidligere denne uka så nå begynner jeg å bli vant til en litt stillere og mindre folksom leilighet. Det har vært utrolig fint å ha besøk og ha skikkelig kvalitetstid med gode venninner. Har tidligere skrevet at jeg kan føle jeg lever i to paralelle verdner. Ved å få besøk fra noen fra livet mitt i Norge så blandes verdnene mine litt mer sammen. Det betyr mye at noen hjemme i Norge har møtt mennesker som er en del av livet mitt i Japan og har vært på steder som er en del av hverdagen. Det var spesielt fint å ta dem med i kirka så de fikk møte folk der. Samtidig så er besøk en fin mulighet til å dra til steder jeg ikke har vært selv ennå. Vi dro blant annet til et fjell som heter Gozaisho, som ligger en time kjøring fra meg. Jeg har hørt om dette stedet lenge og at det går en gondol til toppen av fjellet 1212 m.o.h. Ved en tilfeldighet fant jeg ut at fjellet er rett ved en kafee vi skulle på konsert med ei venninne av meg. Så første lørdagen besto av fjelltur på dagen og konsert på kvelden. På toppen av fjellet var også eneste sted i Mie fylket hvor høstfargene hadde begynt å komme for fullt. Vi var ikke de eneste som hadde funnet ut det, så det var lang kø for å få parkering ved gondolen. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERADet var fantastisk utsikt på toppen. Hørte noen sa at et av fjellene en kunne se var Ontake, vulkanen som hadde utbrudd for noen uker siden. Tror det er det dere kan skimte på bilde under med en røyksky over seg.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når en er i Japan er det nesten obligatorisk å ta Purikurabilde. Unge japanske jenter elsker å ta sånne bilder. En blir kraftig retusjert, det er ikke en ting som ikke er forandra på.. Men om det er til det bedre, det får du bedømme selv.712850368_qthumbJapansk mat må også prøves. Her er det rullebånd sushi og nabe.20141029_194405image-a18860674bcf9989ddc897469c1d51541bead2cf82a91d597971ceb75acc1be1-VMens Ragnhild og Silje var her dro vi en helg til Tokyo. Vi tok Shinkansen, hurtigtog som går ca 300 km/t. På ca 100 min hadde vi reist 366 km. Gøy å oppleve Tokyo for første gang.20141031_131117

20141031_104738Her kommer noen glimt fra storbyen.

Shibuya. Det berømte krysset i Tokyo hvor trafikken stoppes i alle retninger og det er et mylder av mennesker som krysser når det blir grønt.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rett ved hotellet var det kjøpesenter med berg- og dalebane rundt og gjennom senteret! Vi “kvinnet» oss opp til å ta den søndag morgen før vi skulle hjem igjen. Det var utrolig gøy og hvis en klarte å holde øynene oppe fikk en også med seg utsikt over hele Tokyo.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ginza. Mye folk og dyre butikker.OLYMPUS DIGITAL CAMERA20141102_145916OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Otomosando. Tokyos svar på Chance elysee i Paris.OLYMPUS DIGITAL CAMERAHarajuku. Stede for ung japansk gatemote.OLYMPUS DIGITAL CAMERASelv om Tokyo er stort og spennende, så er det deilig å komme hjem igjen til lille Hisai hvor det ikke er like folksomt.

Noe av det koseligste med å ha besøk er å kunne lagt mat til flere enn meg selv hjemme. Det ble mange lange og gode frokoster i løpet av uka jeg hadde besøk. Her fra siste kveldsmaten hjemme i leiligheten.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så var de klare for hjemreise.OLYMPUS DIGITAL CAMERAKjente meg litt forlatt.. Selv om jeg kan kjenne på lysten til å bli med tilbake til Norge, så er jeg absolutt ikke ferdig med Japan enda. Det er her jeg skal være en god stud til tror jeg. OG jeg er jo ikke alene. HAN som har sendt meg hit er også med meg hver eneste dag. Det er løfter som jeg må holde fast på! 20141104_085739Siste glimt av gode venninner på vei til flyplassen i båt.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter de hadde dratt fant jeg en smak av Norge i matbutikken. Norge er kjent for laksen sin er i Japan. Jeg spiser en del laks, men i denne uka var det første gang jeg fant laks i butikken som var merket at var fra Norge. Vemodet over å blitt alene ble veid litt opp ved å lage god laksemiddag med fisk fra Norge:-)OLYMPUS DIGITAL CAMERAI morgen skal jeg i kirka! Gleder meg til å treffe igjen de som er der etter å ha vært borte 2 uker. I dag fikk jeg så lyst til å prøve å lage gresskar-og gulrotkake, så da blir det kake til kirkekaffen i morgen.