Familietid

By marianneijapan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er rart å tenke på at for litt over en uke siden var leiligheten min fyllt av min kjære familie. Plutselig var de her og plutselig drar de igjen. Har tenkt mye på at det er en gave fra Gud at de kunne komme hit denne jula og feire jul sammen med meg. Gud har kontroll og vet hva vi trenger. Og i år var dette den beste julegaven jeg kunne få, bortsett fra Jesus selvfølgelig!

Dagen familien skulle komme var jeg litt usikker på om jeg skulle ta båten ut til flyplassen og møte dem der, eller om jeg skulle møte den på båtterminalen her i Tsu. Hadde blitt litt forkjølet, så ville se formen litt ann. Men jeg våknet så tidlig at jeg bestemte meg for å dra ut. Jeg feilberegnet tiden litt når jeg måtte kjøre, så på veien trodde jeg at jeg ikke kom til å rekke båten. Litt stressa og med en parkeringsvakt som prøvde å si noe til meg mens jeg parkerte, gjorde at jeg glemte telefonen i bilen, men jeg rakk båten. Jeg kommer til ankomsthallen på flyplassen, ser på tavla at flyet lander og jeg står å venter litt spent, men jeg gleder meg mest. Etterhvert begynner andre folk fra flyet å komme ut, men ingen familie Jacobsen. Det går 15, 30 og nesten 45 minutter før de kommer. På den tiden begynte jeg å tenke på alle mulige senarioer på hva som kunne ha skjedd dem. Og jeg hadde jo glemt telefonen, tenk hvis de prøvde å få tak i meg fordi de hadde problemer?? Innimellom bekymringene sto jeg og observerte gjensynsgleden blant flypassasjerene og de som sto og ventet. Det var få klemmer som ble gitt, kanskje et klapp på skuldra eller et lite bukk, ganske anderledes enn det jeg er vant med. Jeg sto og gledet meg til 6 gode klemmer:-)Heldigvis kom de til slutt. Lang kø i passkontrollen for utlendinger og noen som hadde fylt ut skjemaer med blyant istedenfor penn og dermed måtte fylle det ut på nytt, var årsaken til at det tok litt tid! Plutselig var hele gjengen samlet igjen, litt uvirkelig og veldig fint! Glade for å være framme og litt trøtte. Vi dro først hjem til meg for å spise litt lunsj. Etterpå dro vi av gårde til et kjøpesenter 45 minutter unna for litt julegaveshopping og en mulighet for å sove litt på veien. Tok ikke så lang tid før de slukna alle sammen, litt vanskelig å få med alle… (Bare for å understreke; bilde er er tatt mens jeg sto stille i et lyskryss med langt rødt lys og jeg var ikke trøtt).

Julaften ble feiret med ribbe, riskrem og multekrem, juleevangeliet, spill, gaver, julekaker osv. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I løpet av tiden familien var her fikk vi også vært litt sammen med de andre misjonærene. Fint at familien min og mine misjonærkollegaer fikk muligheten til å bli kjent med hverandre. Alle er viktige personer i livet mitt, så at de kan være sammen alle betyr mye.

Så kom dagene med sightseeing. Et av kriteeriene for å komme hit til Japan var for noen å dra til Nagashima spaland. En fornøyelsespark som Linda(lillesøster) og jeg dro til i april. Det var en perfekt dag til å gå i fornøyelsespark, lite folk, ikke regn og ikke så kaldt. Et lite minus var at den største berg og dal banen var stengt akkurat den dagen..20141226_150527

Gøy med stort utvalg drikkeautomater!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg fikk også et gjensyn med Gozaisho. Fjellet jeg dro til sammen med Ragnhild og Silje som var her i oktober/november. Denne gangen med snø på toppen, det var skikkelig julestemning! Nesten like fint som med høstfarger.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Utsikt mot Yokkaichi, Nagoya og flyplassen.OLYMPUS DIGITAL CAMERA20141227_132342OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To som øver seg til foreldrerollen! OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi dro også et par dager til Tokyo og vi tok Shinkansen opp. Var litt spent på hvordan det skulle gå med hele gjengen inn og ut av diverse tog til og i Tokyo. Til nå hadde vi studd oss inn i 7 seteren jeg hadde fått byttelåne med Topland, og da er det lett og ha kontroll på at alle er med. Men det gikk utrolig bra, ca 20 forskjellige tog og t-baner tok vi i løpet av 2 dager i Tokyo og vi mistet ingen. 20141229_100645Deilig med god plass til beina på Shinkansen, kan strekke de helt ut uten noen problem (det er bedre plass en det kanskje ser ut som på bilde).20141230_183539Tokyo Metropolitan Government og Shinjiku “by night». OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAVi så Tokyo skytree fra bakken. Det var flere timer vente tid for å få bilett til å komme opp for å se utsikten. Så det ble det ikke noe av denne gangen. Neste gang; husk å bestille billetter på forhånd!20141230_12043520141230_115812

Så var avreisedagen kommet. 10 innholdsrike dager var over. Det var godt å være sammen og trist å ta avskjed. Men tiden går fort og plutselig er vi sammen igjen. Jeg fulgte de over til flyplassen med båten. Det blåste godt den morgenen, så jeg var litt bekymret om båten ville gå. Jeg skjekket på nettet hver time at den gikk, men var litt spent når vi kom inn på båtterminalen om båten gikk eller ikke, heldigvis gikk den. Det kilte godt i magen den 45 minutter lange båtturen og kjente jeg ikke gledet meg til tilbaketuren.

Siste bilde før de går gjennom sikkerhetskontrollen.20150101_100157

Flyet ikke lenge før avgang. Legg merke til den blå himmelen! 20150101_112347

Alle avskjeder er tatt og når jeg skal ta båten hjem igjen ser jeg at båten har blitt kansellert (Takk Gud at båten gikk da vi dro ut til flyplassen!). Så istedenfor å vente i 2 timer på at båten kanskje skulle gå igjen, tok jeg toget inn til Nagoya, og tok tog derfra og ned til Tsu. Så måtte jeg ta taxi fra togstasjonen til båtterminalen for å hente bilen. Etterpå dro jeg til Topland for å bytte tilbake bilene. Og da hadde det begynt å snø for fullt!20150101_14534320150101_160552

Nå er det en uke siden de dro herfra. Skolen og hverdagen har begynt igjen. I går fikk jeg ryddet ned jula. Veldig praktisk med juletre som bare kan pakkes sammen og pakkes bort til neste år. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Til slutt: Selv om det mange steder her i Japan er toaletter med varme i sete, lokket går opp automatisk, den skylle ned av selg selv og du kan få bare vask og tørk, så hender det at det dukker opp “Japanese style toalett», dvs hull i bakken. Så hvis du kommer til Japan en gang og det er eneste alternativet for å gjøre sitt fornødne, her er en bruksanvisning. Plakaten så jeg på et offentlig toalett med mange utenlanske turister. 20141228_130414

Ønsker dere alle sammen et velsignet godt nytt år! Jeg er spent og forventningsfull for hva dette året skal bringe, men Gud er med! Takk til alle som er med og ber for meg og de andre i Japan. Gud velsigne dere!