Snart flykter jeg fra varmen..

By marianneijapan

I skrivende stund er det søndagskveld i Japan, jeg har nesten pakket ferdig og leiligheten er gjort klar for over en måndes fravær. I morgen tidlig reiser jeg til Norge, og jeg kjenner det skal bli godt å flykte fra varmen noen uker. Leser på nyheter at det finnes steder som er varmere enn Japan, men når tempraturen nærmer seg 40 grader i skyggen og det er en luftfuktighet på 60-70% som gjør at den følte tempraturen er opp mot 50 -60 grader, blir det litt for mye av det gode. Kom i prat med en hyggelig dame på en tebutikk tidligere i uka, da jeg fortalte jeg er fra Norge sa hun at denne varmen måtte føles ut som badstue for meg! Og det er riktig beskrivelse. Det føles ut som å gå ut i en badstue hvis jeg går ut fra bil, leilighet, eller en butikk hvor det er aircondition. Blir til en viss grad vant til det, men kjenner at energinivået ikke akkurat er på topp og det frister ikke å være ute mer enn nødvendig.

Mine 2 år som språkstudent er over! Det er helt utrolig at jeg har vært her i Japan i 2 år allerede. Hadde 6 fine og lærerike uker på Nanzan universitet. Språkundervisning var hovedfokuset, men vi fikk også blant annet lære om japansk blomsteroppsetting, lage japansk søtsaker og dra på sumokamp som førøvrig var en interessant opplevelse. Det var også fint lagt opp til at på flere utflukter vi hadde så var det med japanske studenter som guider, slik at vi fikk muligheten til å praktisere japansken og bli kjent med japanere.

Japanske blomsteroppsats. Ikebana

Japanske søtsaker

Sumokamp

I disse ukene fikk jeg også kjenne på hvordan det er å være langt borte når noen som en er glad i hjemme i Norge dør. Min kjære bestemor døde i slutten av juni, hun var veldig gammel og det var ventet, men det er likevel trist og rart når det skjer. Døden er så endelig, samtidig så vet jeg at nå er Bestemor i himmelen hos Jesus. Jeg tenkte litt fram og tilbake om jeg skulle dra hjem til begravelsen eller ikke. Fant ut at jeg ønsket å dra og ting la seg fint til rette med skolen, flybillett osv. Takknemlig for at jeg fikk være der å ta farvel.

Tilbake til Japan var det siste innspurt på skolen med prøver og oppgaver. Etter skolen var ferdig dro jeg til Nojiri sammen med Mikaelsen og Topland. Et feriested, eller ferieparadis for blant annet misjonærer i fjellene i Nagano. Det var første gangen jeg var der oppe. Etter å ha vært i Japan i 2 år og hørt masse om dette stedet, var utrolig gøy og endelig få muligheten til å dra opp. Det var deilige og avslappende dager med litt kjøligere tempratur i lufta og perfekt badetempratur.

Hytte til Ingebjørg og Nathan

Hytta til Ingebjørg og Nathan

I Japan har de en fasinerende fiskeaktivitet. Mange steder har de laget fiskedammer hvor de har satt ut masse fisk. Man betaler en sum også kan en fiske fisk som en spiser etterpå. Noen steder steker man fisken selv, andre steder kan du få fisken tilbredt for deg. En kveld dro vi til et slikt sted. Vittig opplevelse, men det var gøy. Vi fikk fisken tilbredt av de som jobber der, og det var utrolig godt!

I skrivende stund er det Jamboree, verdensspeiderleir her i Japan, i Yamaguchi fylke. 35 000 speidere fra ca 150 land er samlet til ca 1 1/2 uke leir. Jeg har vist om denne leiren fra før jeg flyttet til Japan, og har hele tiden hatt utrolig lyst å dra for å besøke leiren. I tillegg så er 3 gutter fra speidergruppa hjemme i Øvrebø som jeg var leder i deltakere på leiren. Jeg dro fram og tilbake til leiren på fredag. Allerede på togstasjonen kunne en se at det var leir ikke langt unna med bannere og flagg med speidere på over alt.

Som besøkende kunne jeg ikke komme inn i selve deltakerleiren, så fikk ikke helt “leirfølelsen», men det var uansett gøy å se fellesområdene. Utrolig flott sted å ha leir. Flere haller til å ha aktiviteter, store parkområder, stor parkeringsplass og sjøen like i nærheten. Fikk først en guidet tur rundt på området og etterpå kunne jeg gå rundt på egenhånd. Det var veldig varmt så jeg gikk litt rundt, tok pause i en skygge og spiste og drakk litt før jeg gikk videre. Det ble en del pauser og shave-is! Tror store deler av leiren var ute av leiren på aktiviteter, for det var ganske stille overalt. Fikk ikke følelsen av at her bodde det 35 000 speidere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En del av 150 flagg

Alt en ser bak trærne er deltakerleiren og alle teltene

En av hallene

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stort område hvor alle landene som var representert hadde sin stand

Pause i skyggen

Øvrebøguttene var også på aktiviteter hele dagen, men jeg fikk truffet dem litt før jeg måtte gå.

Har vært selvforsynt av tomater, aubergine og små paprika i flere uker nå! Gøy å få det til å dyrke fram grønnsakper. Det har vært litt for mye til at jeg har klart å spise alt selv, så noe ble gitt bort og jeg har for første gang i livet mitt prøvd å sylte tomater! Har ikke smakt på det enda, men tror det ser bra ut. Får teste det ut når jeg kommer tilbake til Japan i september.

Første innhøstning!

Selv om det er i overkant varmt på dagene, og det kan være litt vanskelig å sove om nettene, så kan japanske sommerkvelder være helt fantastiske! En kveld dro jeg til Nagoya sentrum, kjøpte meg is og satte meg i en park rett ved Nagoya Tower og nøt livet. Deilig å kunne gå ut og ikke trenge å tenke på at jeg må ha med jakke. 20150724_201329

Ønsker dere alle en flott sensommertid! Gleder meg til å komme hjem til Norge og treffe familie, venner og kjente!!